دسته‌بندی نشده

انواع کابینت چوب

کابینت‌های تمام چوب همیشه به عنوان اولین انتخاب برای طراحی آشپزخانه‌ها هستند و قیمت نسبتاً گرانی دارند. همچنین دارای انواع بسیار متفاوتی هستند. کابینت چوب سفید جز ترند‌های روز است که از طراحی کلاسیک چوبی برخوردار است و انعطاف‌پذیری نسبتاً بیشتری دارد. می‌توان در تمام فضا‌ها و سبک‌ها از آن استفاده کرد. رنگ سفید آن نیز با سایر تجهیزات رنگ‌ها همخوانی‌ها خواهد داشت.

کابینت چوب بلوط دارای زیبایی بسیار چشمگیر است و مناسب خانه‌هایی است که لوکس هستند و یک انتخاب کاربردی است و قیمت بالایی نیز دارد. در ضمن اگر مواد سازنده تمام قسمت‌های کابینت بلوط باشد، به صورت منظم رنگ‌آمیزی می‌کنند. کابینت چوب طبیعی که با طرح‌های کلاسیک و وینتیج، به جز رنگ و بافت طبیعی چوب کمک زیادی می‌کند. این طراحی‌ها همچنان بعد از گذشت سالیان سال است که طرفداران خاص خود را دارد و یک کابینت لوکس به شمار ‌می‌روند.

مزایای استفاده از کابینت چوبی

این کابینت‌ها از طرح زیبایی برخوردارند و انطباق ‌پذیری بالایی با سلیقه افراد دارند. زیبایی دکور نسبت به سایر انواع کابینت‌ها در آن بیشتری دارد و تنوع آن نیز زیاد است. هزینه نصب و تعمیر کابینت چوبی نسبت به سایر مدل‌ها راحت‌تر است. همچنین می‌توان نمایی دستگیره و یراق آلات را بر روی آن نصب کرد.

معایب استفاده از کابینت چوب

امکان صدمه دیدن کابینت‌های چوبی تحت تأثیر آب و یا وجود حشرات به راحتی اتفاق می‌افتد. قدرت نفوذ و آسیب حشرات به چوب خیلی ساده‌تر و آسان‌تر از انواع دیگر کابینت‌ها است.

انواع کابینت روکش چوب

کابینت روکش چوب جزئی از کابینت‌های کلاسیک است. از نشانه‌های کلاسیک بودن این مدل کابینت‌ها می‌توان گفت که دارای یک سری نشانه‌ها مثل ستون‌های منبت کاری شده، تاج و زیر چراغ‌های ابزار خورده و کابینت‌های حکاکی شده است. این نوع کابینت‌های چوبی که بر روی‌ام دی اف خام پرس می‌شوند و در بازار چوب قابل دسترسی هستند. انواع کابینت‌ها دارای روکش‌های بلوط، راش، گردو، ملچ و… است. البته قیمت این کابینت در مقایسه با کابینت انزو ارزان تر است.

تفاوت کابینت چوب با روکش چوب

یکی از اصلی‌ترین تفاوت کابینت چوبی و روکش چوب هزینه و قیمت کمتر کابینت روکش است. علت هزینه گران کابینت چوب به دلیل متریال مورد استفاده در آن است. مواد اصلی سازنده کابینت چوبی، چوب درختان مختلف است که بعد از طی یک روند خاص برای سایز شدن آماده شده و حکاکی‌هایی بر روی آن انجام می شود.

در صورتی که مواد اصلی کابینت روکش چوب ‌ام دی اف است و بر روی آن یک روکش یک میلیمتری دارد. این مواد پس از برش در سایز‌های مناسب برای حکاکی آماده می‌شود. هر دو این مدل‌ها شامل ستون، تاج و زیر چراغ هستند. همچنین هر دو این کابینت‌ها رنگ‌آمیزی می‌شوند.

مزایای روکش چوب

این کابینت از نظر ظاهر و ساختار بیشترین شباهت را به کابینت آشپزخانه تمام چوب دارد. ستون و سرستون، تاج و زیر چراغ و ابزار و حکاکی بر روی درب‌ها در طراحی ساخت کابینت روکش چوب باعث زیبایی بیشتر این کابینت می‌شود. استفاده از رنگ‌های پاششی مثل پلی استر و پلی اورتان باعث افزایش میزان مقاومت کابینت در برابر رطوبت می‌شود.

این کابینه دارای تنوع رنگ زیاد و مناسب با هر سلیقه‌ای است. قیمت آن نسبت به کابینت چوبی نسبتاً بهتر است. برای افزایش میزان زیبایی کابینت روکش چوب از صفحه کورین استفاده کنیم. چون این صفحه باعث طراحی‌های خاص کابینت کلاسیک می‌شود و نما و جلوه‌ی زیبایی به آشپزخانه می‌بخشد.

معایب کابینت روکش چوب

روکش مورد استفاده در این کابینت نازک‌تر است و در طراحی و حکاکی بر روی این ورق از ابزار‌های با عمق زیاد کاربرد ندارد. به همین دلیل هم نباید درب های این کابینت از دو طرف روکش داشته باشد، چرا که وجود دو روکش روی یک طرف، علاوه بر اینکه باعث یکسان نبودن پشت و روی کار می‌شود، در هنگام حکاکی توسط دستگاه سی ان سی نیز مقاومت نخواهد داشت. همچنین در حفظ و نگهداری ایم کابینت ها باید دقت زیادی داشته باشید.

چرا که رنگ این کابینت بسیار حساس و ظریف است. درب کابینت روکش چوب در صورت عدم استفاده صحیح ممکن است آسیب ببیند و نیاز به رنگ مجدد و ترمیم داشته باشد. در برابر رطوبت و نور مستقیم خورشید واکنش نشان می‌دهد و ممکن است رنگ آن تیره و کدر شود. قیمت این نوع کابینت نئوکلاسیک شاید نسبت به کابینت تمام چوب ارزان‌تر باشد، اما نسبت به سایر کابینت‌های کلاسیک گرانتر است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره تفاوت کابینت چوبی و روکش چوب صحبت کردیم. همچنین با انواع کابینت‌های روکش چوبی مثل کابینت های نئوکلاسیک آشنا شدیم. قیمت هر متر کابینت نئوکلاسیک بر اساس عمق، طول و عرض چوب مورد استفاده یا روکش چوب مورد استفاده در ساخت آن تعیین می‌شود و به همین دلیل قیمت بیشتر کابینت‌ها با یکدیگر متفاوت است.

کابینت انزو از گران‌ترین کابینت‌های کلاسیک به شمار می‌رود. در این مقاله انواع کابینت چوبی و روکش چوبی را بررسی کرده و معرفی کردیم. هنگام خرید هر نوع کابینت بهتر است ابتدا با انواع آن و متریال مورد استفاده در ساخت آن آشنا شوید و عوامل مؤثر بر قیمت آن را بدانید. در نهایت به تصمیم‌گیری برسید و اقدام به خرید نمایید. اطلاعات این مقاله در این زمینه کمک شایانی به شما خواهد کرد تا تفاوت کابینت چوبی و روکش چوب را بدانید و سپس خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *